>Jag fick ett svar – typ ett halvår efter … eller så:
Innan sådant skrivs ska man ta reda på fakta. Jag fick en häst till försäljning som var 15 år gammal mkt dålig kondition och omusklad dessutom inga resultat som dressyrhäst. Lyckan för denna häst blev att den förra ägaren i danmark såg annonsen att han var till salu hon var rörd till tårar över att ha hittat sin häst igen. Hon betalade ett pris som han inte var värd men hon ville få tillbacka sin vän. Jag och min man levererade honom till danmark och såg till att han kom hem igen. Där kommer han nu att få leva lycklig resten av sina dagar. Beträffande dom saknade 6750 kr så va 6000 för stallhyra och 750 kr skoning. Vi skulle aldrig utnytja någons situiaton MVH Team Caf
|
Vi benar ur och tar en sak i sänder:
Dåligt musklad ja – dålig kondition – nej absolut inte. Det kan alla som kände Zorino innan han åkte härifrån intyga. Inga resultat nix men det var heller inget jag sa att han hade. Jag var 100% ärlig med allt jag sa i både telefon och mail innan jag lämnade ifrån mig Zorino till försäljning. I mitt brev till dig Camilla skrev jag att du ville ha betalat för en extra månads stallhyra och en skoning. JAG tyckte det var fel av dig att ta betalt när hästen redan var såld. Om du inte ansåg den såld så skulle du ha haft honom ute till försäljning även den sista månaden. Vad jag ville och fortfarande vill är att få hela försäljningssumman insatt på mitt konto och sedan en faktura av dig där du specificerar alla dina kostnader. Hur ska jag annars kunna bestrida dina krav?
Att du dessutom hävdar att du inte utnyttjar någons situation? Det gjorde du verkligen. Först säga till mig att du tar 10% provision vid 6000kr i månader för stallhyra och sedan skicka mig ett kontrakt där det står 15% provision och 6000kr i månaden – vad kallar du det?
Nä du Camilla – du betedde dig gräsligt illa och det kommer jag forsätta hävda tills dess du ger mig vad jag har rätt till.
>Oj, svar efter ett halvår !!!
Så … trevligt !
Hoppas du får ngn rätsida på det där snart så du kan lämna det bakom dig !
>Du vet vad lite champagne och ett nyårslöfte om att ransaka och rensa sitt skitiga förflutna som hästsäljare kan göra och vips så ramlar ett mail ner.
>Vadå betalade ett pris 'som han inte var värd' ? Är det inte säljaren som sätter priset? I detta tillfället du? Vad jag förstår tog de sig rätten att sälja hästen till ett pris du inte hade godkänt? Väldigt oprofessionellt hanterat. Om hästen såldes en månad innan den åkte till nya ägaren så är det nya ägaren som skall stå för kostnaden under tiden! Går försäljningsstallet med på att nya köparen hämtar hästen en månad och inte kräver ersättning för den tiden, så är det de som skall stå för kostnaden såvida inget är avtalat med den ursprungliga säljaren, vilket inte hade skett i det här fallet vad jag förstår! Om det samtidigt tog bort hästen från försäljning är detta snudd på bedrägeri!
>Jättetråkigt att höra det i mina ögon suspekta agerandet av CAF som försäljningsstall!
En häst som ställs på försäljningsstall, riskerar att snabbt tappa både muskler och kondition (fråga min syster, som köpte en häst från ett lika suspekt försäljningsstall!) pga bristande utfordring (för lite proteiner) och för lite fysisk träning. En häst som får för lite proteiner, tappar också snabbt kondition för att den inte får det näringsintag den behöver för att underhålla sin fysik. Det behöver således inte bero på ägarna utan kan beror troligare på försäljningsstallet, som förmodligen har får många hästar att hantera samtidigt. Således är det inget hållbart argument för att i efterhand ändra försäljningsprovision eller dra bort pengar utanför den deal som träffats mellan säljare och försäljningsstall.
Att dessutom hävda att hästen inte var värd sitt pris är ett slag under bältet som visar hur dålig attityd CAF har gentemot sina kunder, som de faktiskt livnär sin verksamhet på! Det är ingen god affärssed och och kallas Negativ marknadsföring, CAF!
Att därutöver i efterhand dra upp att hästen inte har några resultat som dressyrhäst är enbart en efterkonstruktion för att rättfärdiga sitt tvivelaktiga agerande. CAF måste ha känt till Zorinos dressyrresultat redan då de tog emot er häst till försäljning, hur skulle de annars kunna marknadsföra och sälja honom på ett korrekt sätt?
Sånt här gör mig förbannad, man ska som företagare inte sko sig på andra och agera utanför den deal som från början gjorts upp.
Det är definitivt inte för mycket begärt att ett seriöst företag specar sina kostnader i en faktura, annars torde det vara rimligt att Skatteverket gör en granskning av verksamhetens ekonomi. Ett seriöst försäljningsstall använder sig av skrivna avtal där alla uppgjorda villkor specas tydligt för försäljningsuppdraget, då de tar emot hästar till försäljning.
Stå på er! Jag gör ett nytt inlägg i min blogg för att sprida denna information, min blogg har ganska många läsare. Förhoppningsvis kan det förhindra att någon annan kanske anlitar samma försäljningsstall.
>Har du kvar någon bild från annonsen? Där borde det framgå om Zorino varit för dåligt musklad då annonsen sattes ut. Bilder ljuger inte.
>Jag har jobbat på Team CAF och kan ärligt säga att under den tiden jag jobbade där skötes hästarna om noggrant. Dom fick ordentligt med grovfoder och kraftfoder. Det var alltid rent och snyggt i stallet och hästarna fick gå ut i hagen varje dag och blev motionerade efter ett noggrant planerat schema. I detta schema ingick träning på banan (dressyr el hoppning) tur i skogen, longering eller tripp till ridhus.
Personligen tycker jag att Camilla är en bra person och blir chockad över det jag nu har läst.
Tycker ändå att det var skönt att läsa att hästen kom tillbaka till Danmark oavsett vad köparen nu fick betala vilket jag uppfattar är det priset säljaren ville ha men att köparen fick betala för mycket?
Tycker också att det är fult gjort att lägga ut detta på nätet. Detta är något som berör dej som säljare och försälningsstallet. Jag skulle personligen ha uppsökt Camilla för att diskutera detta mellan 4 ögon och haft koll på hästen under tiden som den var uppstallad hos CAf.
>Jag har också jobbat på Team caf och förstår inte riktigt din kommentar. Det är ju inte hur hästen har behandlats som är problemet utan att Camilla har lurat henne på pengar. Jag vet att Camilla har haft något lurt för sig men inte kunnat sätta dit henne. Vi får hoppas att det är fler som reagerar och verkligen kollar så allt blir rätt i händerna på Camilla. En dag kommer någon sätta stopp för henne. Så som hon behandlar sina kunder kan man inte hålla på. Tar man emot en häst för förmedling ska man se till så allt går rätt till.
Till slut vill jag bara säga till ”ponny mamma´´att stå på dig! Ge dig inte du har rätt till dessa pengar. Har Camilla klantat sig får hon stå för det själv. Det ska inte du drabbas för. Glad iallafall att det slutade lyckligt för Zorino. 🙂
MVH Sara